Brinkies jaarverslag 2018e
19-03-2019

Toelichting en verklaring verschillen tussen realisatie en begroting 2018.

·         Personele kosten.

1.       De loonkosten van € 50.817,- zijn t.o.v. de begroting iets hoger uitgevallen ondanks een ziekteuitkering.

2.      De vrijwilligersvergoedingen en -kosten waaronder ook de kerstborrel valt is redelijk conform de begroting. Voor 2019 zullen we proberen om de BBQ weer in ere te herstellen gezien de teleurstellende ervaring met het kerstbuffet.

·         Huisvesting.

1.      In 2018 hebben we een aantal keren een klussenploeg mogen verwelkomen van bedrijven uit de omgeving. We hebben dan ook meer uit moeten geven aan verf, kwasten etc. Ook zijn er wat paden en vloeren van hokken opgehoogd met zand en de kippenhokken zijn/worden voorzien van gaas.

2.      Aan overige huisvestingskosten, belastingen energie en schoonmaakkosten is niet veel meer uitgegeven dan begroot.

·         Organisatie.

1.      Er is voor educatie/algemeen gebruik een nieuwe computer met office en printer aangeschaft.

·         Dierkosten.

1.      De aanschaf van voer en hooi/stro is dit jaar iets voordeliger uitgepakt dan we hebben ingeschat. Voordeeltje van ongeveer € 3.500,-

2.      De vee- en dierenartskosten zijn licht gestegen maar die kosten zijn altijd onvoorspelbaar. In de bijlage over de dieren zal Sheila hier nog wel even op ingaan.

3.      Het dierenadoptieplan is niet zo’n succes als we gehoopt hadden. Wellicht zijn er mensen die zich willen inzetten om het adoptieplan te promoten.

·         Versnaperingen en diverse opbrengsten.

1.      De kerstloterij heeft een respectabel bedrag van € 488,-

2.      Het resultaat van versnaperingenverkoop blijft met € 214,- behoorlijk achter in vergelijking met vorige jaren. Steeds meer worden drankjes en hapjes door bezoekers zelf al meegenomen.

·         Leden.

1.      De opbrengsten contributie en giften is in 2018 ruim € 7000,- Geen onaanzienlijk bedrag. Volgens de laatste stand hebben we 639 leden in ons bestand. Helaas hebben velen sinds 2016/2017 geen contributie meer betaald en deze zullen dit jaar uit het bestand worden gehaald en krijgen dus ook geen kalender meer toegestuurd.

2.      Kosten/opbrengsten van kalenders gaat voor 2019 sterk omlaag enerzijds vanwege de oplage en anderzijds door de vormgeving. Het resultaat heeft u al kunnen bewonderen.

3.      Ook weer dank aan de muntenman die weer € 3500,- heeft gestort, mede voor het gebruik van de ruimte en administratiekosten.

·         Winkel en milieu

1.      De kringloopwinkel heeft weer ruim € 30.000,- opgebracht. Een heel goed resultaat. De kosten wijn beperkt gebleven.

2.      De markten waren dit jaar, zeker de najaarsmarkt, niet echt een geweldig financieel succes ondanks alle inspanningen die er voor gedaan zijn. In september zat het weer behoorlijk tegen en hebben we de markt in de educatieve ruimte gehouden. Maar een opbrengst van € 1650,-  is alleszins acceptabel.

3.      De boekenverkoop heeft dit jaar denk ik een recordopbrengst gehad van ruim € 2700,- mede dank zij een extra inspanning (marktje) in het najaar.

·         Educatie.

1.      De kosten voor educatie zijn in lijn met de verwachtingen.

·         Subsidie.

1.      Van de aangevraagde subsidie van € 70.000,- is € 69.600,- toegekend

2.      Voor 2019 is een subsidie aangevraagd van € 83.000,- ook om te proberen de zondagsdiensten zoveel mogelijk met een betaalde kracht te kunnen uitvoeren. Helaas is besloten om slecht een bedrag van € 71.580,- te verstrekken. Dat houdt in dat als we in de begroting de kosten voor de zondagsdienst schrappen we evengoed weer een tekort verwachten van € 2650,-  Niets om vrolijk van te worden maar we doen het er maar mee.

Bekijk al het nieuws
Activiteiten Augustus 2019

ZoMaDiWoDoVrZa

Alle activiteiten >>

Meehelpen

Extra hulp bij Kinderboerderij 't Brinkie is altijd welkom. Van dieren verzorgen tot PR-activiteiten. Ook is een (kleine) donatie altijd van harte welkom!

Help mee! >>

Diversen