Brinkies jaarverslag 2018a
18-03-2019

Algemeen

2018  was een goed jaar  voor onze kinderboerderij. We hadden vorig jaar 30457 bezoekers (tegen 29241 in 2017) een groei van 4,25%. Het mooie weer hielp een handje mee.

We blijven heel belangrijk in de wijk als ontmoetingsplek en als plek waar kinderen plezier kunnen hebben en kunnen leren over dieren en natuur.

Ook in 2018 zijn er weer verbetering op de boerderij gekomen. De nieuwe plek voor de konijnen en verbetering aan een aantal gebouwen.

Dierenwelzijn is een van uitgangspunten die belangrijker wordt in de keuzes die we maken.  Zo zijn er plannen gemaakt hoeveel en welke dieren we willen houden ervan uitgaande dat kennismaken met dieren en educatie met groepen kinderen optimaal kan plaats vinden.

Wat mensen betreft is Manuela begonnen op een zaterdag in de twee weken. Enkele vrijwilligers zijn geconfronteerd met vervelende ziektes. Er is geprobeerd uitvoerende werkzaamheden zo veel mogelijk door anderen te laten doen. Dan merk je dat onze kring vrijwilligers niet erg groot is.

De winkel en de markten blijven een zeer belangrijke bron van inkomsten naast de subsidie maar het blijft pijnlijk dat we ook dit jaar 22.969 euro tekort hadden waardoor de reservering voor de afschrijving van gebouwen die groter had moeten worden iets kleiner geworden is. De financiële situatie blijft zorgelijk.

We spreken al jaren over verdere stappen rondom keurmerk kinderboerderij. Het afgelopen jaar zijn een aantal stappen gezet om hier echt werk van de maken.

Namens het bestuur van het Brinkie

Auke van Nie

Dierverzorging

Het voorjaar van 2018 begon met twee drielingen van de schapen. Kort daarna volgde twee geitenlammen. Een paar lammen hebben we gehouden om onze groep aan te vullen en voor de overige dieren is een goed huis gevonden.

Afgelopen jaar zijn de vogelgriepmaatregelen ons bespaard gebleven.

Onze kippenrennen zijn voorzien van gaas rondom en  ondergronds zodat er geen plaagdieren (ratten vnl) in de hokken kunnen komen.

De Serama-kuikentjes zijn inmiddels uitgegroeid tot mooie kipjes. Zij verblijven nu in onze kippenrennen.

Zeer blij zijn wij met het nieuwe verblijf van onze flatkonijnen: De Konijnenweide. Hier hebben de dieren zeer veel ruimte en kunnen ze van een mooi konijnenleven genieten.

Tot onze grote schrik en verdriet bleek onze koe Lucy in november haar heup te hebben gebroken. Na intensieve inspanning van de veearts en onze medewerkers, bleek er helaas geen genezing mogelijk en hebben we haar moeten laten inslapen. Voor haar maatje Klaartje was dat extra triest. Binnenkort krijgt zij eindelijk weer een nieuw maatje.

Afgelopen jaar hebben we nieuwe borden op de boerderij opgehangen. Onze huisregels staan op een mooi nieuw bord.

Educatie

Groepsactiviteiten in 2018:

-          Vrijdagmiddaginloop: 44 middagen

-          Groepslessen scholen en kindercentra: 37 groepen

-          Brede Schoolprogramma (via PPOZO)  “Kinderboerderijdiploma”

-          Pasen (1e Paasdag)

-          Dierendag

Toelichting:

“Vrijdagmiddag-inloop”

De halverwege 2017 ingevoerde “Vrijdagmiddaginloop”is in 2018 echt een begrip geworden en wordt goed bezocht. Tijdens de “vrijdagmiddaginloop” mogen bezoekende kinderen knuffelen (dieren aaien/vasthouden onder begeleiding), knutselen en om 15.30 meehelpen met het voeren van de dieren van de boerderij.  Gemiddeld komen er naar de “Vrijdagmiddag Inloopmiddag” zo’n 10 kinderen per middag. Gedurende het jaar en afhankelijk van het weer varieert de deelname aan de middag van minimaal 3 kinderen met ouders tot 15 kinderen met ouders. Als het druk is lopen we in een soort optocht over de boerderij om alle dieren te voeren.

Tijdens de Inloopmiddag wordt er meestal geknutseld. Er wordt regelmatig gewisseld van knutselactiviteit zoals sjabloneren, kleien, stempelen, egeltjes en herfststukjes maken, kerststukjes maken, slingers maken, bloemen maken, doosjes beschilderen, schilderijtjes op canvas, vogelvoer maken, geluks-amuletten, sneeuwpoppetjes, bladerdiertjes, ecoline/wasco tekeningen en nog veel meer.

Naast het knutselen zijn er dieren in de educatieve ruimte die onder begeleiding geaaid en gevoerd kunnen worden. Zo zijn er cavia’s, konijnen en kippen die (met oog voor het welzijn van het dier) geknuffeld mogen worden.

Groepslessen scholen en kindercentra:

26 groepen van basisscholen en 11 groepen van kindercentra uit Amsterdam-Zuidoost hebben een groepsles gevolgd bij ’t Brinkie.

In 2018 zijn de volgende lessen zijn geboekt:

Aailesjes: Kennismaking met de dieren van de boerderij

Voorjaarslessen (eieren, kuikens, lammetjes e.a.)

Slootjeslessen (wat zit er in de sloot)

Speurtocht (“Zorgen voor Dieren & Dierentalenten)

Lessen met het thema “Vacht” (Vacht, veren en schubben)

(Vogels spotten en Koe-les zijn in 2018 niet geboekt)

Brede Schoolprogramma:

Via PPOZO Brede School hebben kinderen van de basisscholen Mobiel en De Tamboerijn het “Kinderboerderij-diploma” lesprogramma gevolgd (8 lessen na schooltijd). Kinderen leren over konijnen, kippen, koeien, wat er leeft in de boerensloot, uitmesten, kruiwagen rijden, verschil tussen hooi en stro en nog veel meer.

Pasen:

Op 1e Paasdag hebben zo’n 100 kinderen en ouders deelgenomen aan  de gratis activiteiten Paaseieren zoeken en aansluitend een knutselactiviteit (Paashaasmaskers  maken en bloemen schilderen met sjablonen). Ondanks het slechte weer was de opkomst groot.

Dierendag:

Op Dierendag was er voor de dieren een Groenvoerbuffet. Bezoekende kinderen mochten een bordje pakken en vullen bij de buffettafel en de dieren verwennen met deze groene lekkernijen.

De kringloop

Alle ingebrachte spullen en kleding worden dagelijks gesorteerd op heel, schoon en bruikbaar door een vaste, enthousiaste groep vrijwilligers. Zij zorgen ervoor dat het aanbod in ’t Winkeltje regelmatig wordt vernieuwd, zodat het altijd leuk blijft om te komen snuffelen. Voor de grote voor- en najaar markt worden dozen vol verzameld om een groot assortiment te kunnen aanbieden. Naast deze markten zijn de mini-markten ook zeer geliefd. De vele vrijwilligers en de vaste groep van ’t Winkeltje maken deze markten tot een groot succes.

Contact met bedrijven

Een aantal keren dit jaar hebben bedrijven contact met ons opgenomen om op de kinderboerderij een teamactiviteit te houden. Deze teams hebben gedurende een dag de handen flink uit de mouwen gestoken om ons met arbeidsintensieve klussen te helpen. Daarnaast zijn hun donaties zeer welkom voor de boerderij.

Kind en dier

Ook dit jaar hebben we met veel plezier samengewerkt met het vrijwilligersteam van het Emmakinderziekenhuis UMC locatie AMC. Elke donderdagmiddag worden dieren (cavia’s, konijnen en soms kuikens en geitjes) opgehaald bij ’t Brinkie en naar het Emmakinderziekenhuis AMC gebracht. Ook met Pasen en op dierendag gaan de dieren naar het AMC. In de speelkamer kunnen kinderen een dier op schoot krijgen of het dier komt op bed zitten. Ook kinderen op de andere verpleegafdelingen kunnen een dier op visite krijgen. Het contact met de dieren brengt de zieke kinderen niet alleen afleiding maar ook ontspanning en plezier.

Adopteer een dier

Sinds een aantal jaren is het mogelijk om een dier te adopteren van de boerderij. Dit houdt in dat je een dier financieel steunt. Hier tegenover word er af en toe een update, foto en de Brinkie kalender toegestuurd. Er zijn al verschillende dieren geadopteerd. Zo hebben een paar ganzen, kippen en konijnen adoptieouders en ook ezel Agaat en varken Annabel zijn geadopteerd. Hoe meer dieren er worden geadopteerd hoe beter, alleen zo kan de zorg voor de dieren optimaal blijven. Ook is het leuk dat je ook echt een specifiek dier financieel kan steunen.

Financieel jaarverslag,  zie 2018b en verder

Bekijk al het nieuws
Activiteiten Oktober 2019

ZoMaDiWoDoVrZa

Alle activiteiten >>

Meehelpen

Extra hulp bij Kinderboerderij 't Brinkie is altijd welkom. Van dieren verzorgen tot PR-activiteiten. Ook is een (kleine) donatie altijd van harte welkom!

Help mee! >>

Diversen